jump to navigation

Airport Library is een ster 27 augustus 2010

Posted by Dick van Tol in Airport Library, Uncategorized.
Tags: , ,
trackback

En dus was er op 25 augustus de Grand opening van Airport Library en de Holland Boulevard. Ik ben er nog steeds van onder de indruk. Ik zal van mijn leven niet meer vergeten hoe er nog voordat prinses Laurentien  enkele tientallen fotografen vanuit de pressroom op de bibliotheek kwamen afstormen, een zo goed mogelijk plaatsje achter het hek innamen en vrijwel direct plaatjes begonnen te schieten. Alsof de bibliotheek een filmster was, die zich maar even liet zien en dus snel gefotografeerd moest worden. Ik stond verbaasd met enkele van de op dat moment gearriveerde gasten naar het schouwspel te kijken en vroeg twee collega’s foto’s van de fotografen te maken. En het was mijn eerste moment van trots tijdens de opening.

Wat kan ik nog meer vertellen? Het was in ieder geval een zeer geslaagde opening. ’s Avonds op televisie zei Harm Edens in zijn talkshow On air dat hij het een opvallend leuk feestje had gevonden. En het was overduidelijk: Airport Library was het absolute middelpunt van de opening van — officieel — de gehele, geheel gerenoveerde Holland Boulevard. Ik kan me voorstellen dat de vertegenwoordigers van de andere voorzieningen zich totaal onbelangrijk hebben gevoeld, als figuranten in een film die is gemaakt om alleen de ster te laten schitteren.

Laurentien krijgt een tien

We wisten al dat Schiphol de bibliotheek de belangrijkste, want echt nieuwe en unieke, voorziening vinden op de gerenoveerde Holland Boulevard. Maar dat ze ons zo’n veel aandacht hebben gegund, overviel me toch. Veel hebben we te danken aan Laurentien, die alleen wilde komen als ze de bibliotheek kon openen en zich niet wilde associëren met commerciële partijen. En Schiphol wilde heel graag Laurentien.  Daar hebben ze geen spijt van: Jos Nijhuis (president-directeur Schiphol) en ProBiblio-directeur Anne Rube deden het heel goed, maar Laurentien deed het nog beter. Ze sloeg precies de goede toon aan, betrok iedereen bij haar woorden, en zei de juiste dingen. Ze gaf een diepgang aan Airport Library die me wederom trots maakte op wat we hebben gerealiseerd. Ook gaf de bibliotheek vier boeken: een gesigneerd exemplaar van een Engels boek over de VOC en drie kinderboeken (Nijntje, Sesamstraat, Winnie de Poeh) die met gewone tekst, tekst in braille én de gesproken tekst op de CD (door Laurentien ingesproken). 

Pech

De ochtend voor de opening hadden we alles in orde. Zelfs de TankU was klaar om aan de gasten gepresenteerd te worden, vooral dankzij de inspanningen van Jaap van de Geer van DOK. Ook de iPads waren dankzij mijn collega Paul de Leeuw en Jan David Hanrath in orde, zowel softwaretechnisch als wat betreft de iPad-houders. En toen ging er tijdens de toespraak van Laurentien iets mis: de schermen van de iPads sprongen op wit. Dat bleef een uur lang het geval! Mijn collega Jeanine Deckers kon Laurentien tijdens de rondleiding de iPads niet demonstreren, die gelukkig er heel sportief (en professioneel) mee omging waardoor de pers die haar volgde niets zal hebben gemerkt. Wat bleek later dat er aan de hand was: op het moment surprème was de server down bij de webbouwer waarop de internetsite die voor de iPads wordt gebruikt, is ondergebracht. Ongelofelijke pech dus.

Gastenlijst

Voor de opening waren 150 gasten uitgenodigd en waren ca. 50 mensen van de pers aanwezig. Onder de gasten de plaatsvervangend commissaris van de koningin in Noord-Holland, de burgemeester van Haarlemmermeer en de directeur-generaal van Cultuur en Media van het ministerie van OCW. En natuurlijk de door ons uitgenodigde vertegenwoordigers van  (andere) inhoudelijk en financieel betrokken partijen. 

Van de pers waren er verslaggevers en/of fotografen van o.a. NOS Journaal (televisie en radio), RTL Boulevard, SBS Hart van Nederland/Shownieuws, EO Blauw bloed, ANP, Telegraaf, Parool en Haarlems Dagblad. Het is duidelijk dat de aanwezigheid van Laurentien een aantal gasten van de pers heeft getrokken dat anders niet was gekomen.

Website

Een half uur voor de opening is http://www.airportlibrary.nl opnieuw in de lucht gegaan, nu met foto’s van de bibliotheek. 48 uur later is de website al 650 keer bekeken.

Avondje televisie

’s Morgens om 6.24 uur was ik live op Business News Radio, om 9.00 uur bij de Wereldomroep en ’s avonds om 18.45 uur bij MeerRadio, de lokale zender van Haarlemmermeer. Spannender was natuurlijk of en hoe Airport Library op televisie zou komen. Daarvoor heb ik me door totaal oninteressante items bij RTL Boulevard en SBS Shownieuws moeten slaan. Bij RTL werden Jan en Monique des Bouvrie en Harm Edens geïnterviewd. Hun woorden waren weinig inspirerend: Jan zie dat-ie dyslectisch is en Harm zie niets met iPads aan te kunnen. Mwah. Het item bij Shownieuws heb ik uiteindelijk gemist, omdat ik On Air wilde zien. Ik vond zelf On Air aardig: best lang, leuke beelden van de opening en een gesprekje met Laurentien over de bibliotheek en over haar inspanningen op het gebied van alfabetisering. Maar het lekkerst vond ik toch de aandacht bij het NOS 10 uur-Journaal. Dat nam enigszins de teleurstelling weg die ik voelde toen er tijdens het 8 uur-Journaal geen Airport Library voorbij kwam. Schiphol belde een dag later de NOS op en kreeg te horen dat een lang (!) item geschrapt werd om plaats te maken voor aandacht voor het overlijden van Conny Stuart. Pech.

Tussen de programma’s door op internet het aantal nieuwe artikelen geteld: 60.

The days after

En dan de dag erna. Ik probeer mij te concenteren op werk dat ik blijven liggen en dat nu echt af moet. Maar dat is moeilijk. Collega’s komen even langs om mij te complimenteren met de media-aandacht en na te praten. Om 12 uur spreek ik 35 minuten met een journaliste van de International Herald Tribune. Het is een bijzonder gesprek met een ander soort journalist: na de te verwachten vragen volgt er een gedachtenwisseing over de mogelijkheden om ook op andere luchthavens hetzelfde concept te realiseren. Dat wordt ook de insteek van haar artikel, geeft ze aan. Ze wil zelf nagaan wat hierover de ideeën van Jos Nijhuis zijn en zal Airport Library zelf gaan bezoeken en bezoekers aanspreken. Ik ben zeer benieuwd naar het artikel.

Jeanine Deckers was op hetzelfde moment op Schiphol, waar de Wereldomroep een radioreportage maakte voor het programma NL Magazine, over ontwikkelingen in Nederland die internationaal interessant zijn.

Vandaag was ik gast in het internettelevisieprogramma This week in libraries van de mannen van DOK. Leuk om te doen en ik ben benieuwd naar reacties van één of meer van de ca. 800 kijkers.

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

